Hvedekorn 1-2017 - omslag uden tekst
Hvedekorn- Just another WordPress weblog

Et digt kan godt skøjte på overfladen og være godt, et digt kan godt være fuldt af smerte og være dårligt – og omvendt

Ingen problemer, synes jeg, i at offentliggøre mine afslagsbreve (med adressen streget ud), men det går ikke at aftrykke de digte, der får afslag, hvor eksemplarisk og dermed anonymt dårlige de end kan være. I Politiken i søndags var der et interview med forsangeren i rockgruppen Saybya, Søren Huss, der udgiver en soloplade i næste uge; interviewet handler mest om sangerens reaktion på og liv efter, hans kæreste og moren til hans barn blev dræbt ved en trafikulykke for tre år siden, og det gør pladen åbenbart også. I artiklen citeres kursiverede uddrag fra tre af sangene på pladen, og det er altså, i mine Hvedekornsredaktørøjne, virkelig slet lyrik:

Stil mig ved foden af et bjerg af døde kroppe
med kun modløshed på toppen
jeg finder vej
gennem mit sinds labyrinter af tilgroede stier
ud af sorgens smertende vidder
jeg finder vej
til dig

Det er klichefyldte (mit sinds labyrinter) og klodsede (modløshed på toppen af  døde kroppe), uanskuelige (smertende vidder) og uspilfærdige billeder (tilgroede stier). Jeg er ikke i tvivl – efter modstræbende at have læst interviewet – om at der ligger autentiske, smertelige følelser bag, men som gl. Mallarmé påpegede, så skriver man ikke digte med følelser, men med ord. Nogle af de hårdeste afslag at skrive er til mennesker, flygtninge fx, der har forfærdelige oplevelser bag sig, men ikke er i stand til at give kvalificeret kunstnerisk, personligt poetisk udtryk for de oplevelser. Og sikke dårlig samvittighed jeg også får, når jeg straks efter optager et pjattet digt om Joakim von And som debutanten Søren Rosenbaks “Fun And” i det nye nummer (begyndelsen citeret i et af de 7 changerende citater oppe i hjørnet), der altså bare er meget bedre end Søren Huss’, og også mere sentimentalt effektivt, man får (hvis man ikke har læst interviewet) langt mere ondt af Fun And end af Søren Huss. Men som sagt i overskriften nogle gange kan et digt, der skøjter på overfladen, godt være dårligt, og nogle gange kan et digt, der er fuldt af smerte, godt være godt.

skrevet den 13/10/10 del på: facebook// twitter// email//

Kom med en kommentar

Forside og billedkunst i Hvedekorn 1 2017: Johanne Østervang. Hvedekorn er støttet af Statens Kunstfond hvedekorn.dk af One Million Monkeys