Hvedekorn 4-2017 - omslag uden tekst
Hvedekorn- Just another WordPress weblog

10 fede år

- er Bogmarkedets meget retvisende overskrift til deres interview med  redaktør Lars Bukdahl i anledning af 10 års -jubilæet:

Du kan i år fejre 10-årsjubilæum som lyrikredaktør på tidsskriftet Hvedekorn. Hvordan har dansk digtning udviklet sig gennem disse 10 år, hvis du nu benspænderisk skal sammenfatte det i fem sætninger?

”Den er blevet personligere og politiskere og patetiskere. Men den er også blevet mere fabulerende og flerstemmig og forfinet. Og nogle gange er den det hele på én gang. Og så er den blevet mindre blasert og timid. Den bilder sig ind, at den kan bilde sig noget ind, og det kan den også.”

Har mediernes interesse for digte ændret sig i samme tidsrum, således at andet er blevet mere/mindre interessant?

”Altså den store begivenhed, hvad angår interessen for ung poesi og poesi som sådan, var naturligvis (aldrig Hvedekorn-debuterende – fandens også) Yahya Hassans debut. Han og hans hype og gennemslagskraft kan ikke gentages, men i hans slipstrøm er medieinteressen for især den yngre, debuterende poesi klart steget, navne som Caspar Eric, Olivia Nordenhof, Theis Ørntoft, der ovenikøbet sælger ikke få bøger.”

Hvad har været det mest spændende for dig på Hvedekorn gennem disse 10 år?

”Det har været hver eneste gode, trykværdige stykke poesi, som jeg har modtaget med post eller pr. mail, men i særdeleshed debutanterne og debuterne, alle disse første, blændende og blinde glimt af talent, fra Olga Ravn og Sigurd Buch Kristensen i nr. 1, 2008, til Birk Danø og Sascha Trier (der var 10 år i 2008) i nr. 1, 2018.”

Papirtidsskrifterne lukker ned på stribe, selv om mange fortsætter som weborganer. Men mediernes fremtoning sætter grænser for indholdet, lyder det ofte fra bekymrede samfundsdebattører. Det varsler grimt for fordybelsen, synes konklusionen. Hvordan ser du, og netop du, på fremtiden for et tidsskrift som Hvedekorn?

”Min medredaktør, kunstneren Christian Vind, og jeg er rørende enige om, at papir er magisk og vigtigt, at i poesi og billeder skal man bladre for poesiens vedkommende, fordi teksten først bliver forpligtende virkelighed – for digteren, herunder frem for alt debutanten, såvel som læseren – når den står at læse på papir. Derfor kan vi slet ikke forestille os en fremtid for Hvedekorn, som ikke (OGSÅ) er papirbundet, og den illusion har vores kære, tålmodige forlag, Rosinante & Co., endnu ikke nænnet at fratage os.”

skrevet den 19/04/18 del på: facebook// twitter// email//

Kom med en kommentar

Forside og billedkunst i Hvedekorn 4 2017: Lasse Krog Møller. Hvedekorn er støttet af Statens Kunstfond hvedekorn.dk af One Million Monkeys