Hvedekorn 1-2017 - omslag uden tekst
Hvedekorn- Just another WordPress weblog

Maximal udnyttelse

På sin blog Re:citat roser digteren Erik Scherz Andersen, der også er medredaktør af Hvedekorns skarpe konkurrent Slagtryk (som de sidste par måneder har bragt fine tekster af bl.a. (ja, ja, Hvedekornsdigterne) Sternberg, Line Toftsø og Julie Elmhøj – og en fin video (!) af Frederik Bjerre), debutanten Nanna Kornelia og citerer hendes digt “Råvarer” med denne spidse kommentar til opsætningen i Hvedekorn:

Men hvor er det ærgerligt, at teksten er sat op forskudt på siden, som Hvedekorn har det med at gøre. Det er som om det er vigtigst at trykke så mange tekster som muligt, at udnytte pladsen maximalt – desværre på bekostning af at teksten kan står for sig selv, fuldstændig.

Ja, det er vigtigt – og måske ikke vigtigst, men vigtigere end at hver tekst står fuldstændig for sig selv – at trykke så mange GODE tekster som muligt, uden at siden og poesien blækker totalt til. Og det er altså ikke så slemt med knækkede tekster, som Erik Scherz får det til at lyde: ud af i alt (ca.) 120 enkelttekster er 6 tekster (heraf 3 af Peter Laugesen) knækket over på siden og 6 tekster knækket over af sideskift. I et af tilfældene, Laugesens første tekst, hvor den afknækkede, 2 del hænger under den meget lange niende linje som en art fane parallelt med sidste del af 1. del, kunne jeg (og vistnok også Laugesen) godt finde på at mene, at knæk-versionen ser bedre ud end den uknækkede version. Det står jo så også enhver frit for at uknække en knækket tekst ved, som Erik Scherz, at skrive den af, på en blog eller, sådan som jeg oprindeligt blev præsenteret for Nanna Kornelias sandt nok kanongode digt, med håndskrift på et simpelt stykke papir.

skrevet den 17/03/12 del på: facebook// twitter// email//

Kom med en kommentar

Forside og billedkunst i Hvedekorn 1 2017: Johanne Østervang. Hvedekorn er støttet af Statens Kunstfond hvedekorn.dk af One Million Monkeys