Hvedekorn 1-2017 - omslag uden tekst
Hvedekorn- Just another WordPress weblog

Reklame, nr. 3. 2011

JØRGEN LETH KOMMENTERER LIVE HVEDEKORN 3, 2011!

50 år efter sin debut i nr. 4, 1961, vender Jørgen Leth tilbage til Hvedekorn og demonstrerer storform i fire kosteligt cool digte, her begyndelsen på det præcist betitlede ”Mit warholfilter anno 2011”:

Udhamret vibrerende sølvplade/ kan det lade sig gøre?/ hamrende udvibreret sølvske?/ jeg kigger på udsigten/ gennem mit warholfilter// tilbage ved det gode nulpunkt/ jeg studerer overflader/ ingen tanker om meningen/ med det hele, ikke noget med/ guds underlige stædige fravær/ ikke insistere på erotikkens visdom/ ikke sammenligne det der er/ med det der var, det siger sig selv

Også i resten af det uroligt bugnende nummer siger poesien så let som ingenting sig selv – en af de glitrende debutanter, det bliver skønt at velkomme tilbage i 2061, er Mikkel Peter Andersen, født 1987, og det er nok ikke noget tilfælde, at et centralt ord i hans stiligt pigeglade bidrag er ”lethængende”:

I dag trækker skyerne sig tilbage. Så er der nærmest blå himmel. Så træder skyerne frem igen. Så den blå himmel igen. En birk svajer i vinden og dens lethængende grene bølger som søgræs eller som en lyshåret piges cykelhår.

Christian Yde Frostholm dirigerer en Google-hyldest til poesien og det nye Poesiens Hus i Gothersgade, ” Den spinkle, nordiske klokkeblomst/ vokser på Poesigårdens enge ned mod Nissum Fjord”, mens Hvede-newcomer Peter Højrup hylder sin ven og kollega René Jean Jensen ved simpelthen at konkurrere ansigt til ansigt på RJJ’s egen hyper-fyndige boldbane:

senere kom Enlinjesmesteren/ ud og steppede for os/ på en kridtstreg/ bagefter gav han mig en udfoldelig kasse/ på størrelse med en terning/ den er til dit ego.”

Ellers bærer de radikalt brogede bidragydere til Hvedekorn 3, 2011, poetiske navne som Monia og Robert og Bror og Ajander og Gjövikli og Karmark, og som hende, der hedder Julie til fornavn og Elmhøj til efternavn og er debutant, født 1987, skriver i en af sine fem håndkolorerede brevbomber:

Vi måler hvem der kan skrælle den længste skræl af appelsinen, vi spiller skak. Vi måler, hvem der er højest, hvem der har de flotteste bryster, den slankeste numse, de mest kønsløse øjne. Vi vinder begge to.

I Hvedekorn vinder læseren og digteren begge to i hvert eneste poesi-fortabte nummer!

skrevet den 31/07/11 del på: facebook// twitter// email//

Kom med en kommentar

Forside og billedkunst i Hvedekorn 1 2017: Johanne Østervang. Hvedekorn er støttet af Statens Kunstfond hvedekorn.dk af One Million Monkeys